Aanbod volgt het leven

Positief gedrag stimuleren

Positief Gedrag Stimuleren gaat uit van de gedachte dat kinderen het goed willen doen. Door nadruk te leggen op positief gedrag worden kinderen gestimuleerd het goed te doen. Daarnaast wordt de aandacht voor negatief gedrag geminimaliseerd en krijgen kinderen altijd eerst de kans om zichzelf te herstellen.

We hanteren hierbij het 4 : 1 principe. De verhouding tussen positieve bekrachtiging van gewenst gedrag en het corrigeren van ongewenst gedrag is 4 : 1. Bij Positief Gedrag Stimuleren gaan we uit van de vier kernwaarden van onze school: plezier, verantwoordelijkheid, veiligheid en respect.

Zo werken wij

Kinderen leren op verschillende manieren, bijvoorbeeld door te luisteren, te lezen of 
iets te maken. We werken met nieuwe en bewezen methodes voor taal, rekenen, lezen 
en wereldoriëntatie.
Bij lezen letten we bijvoorbeeld vooral op de leesmotivatie en leesbeleving, kinderen 
leren zo beter lezen en vinden lezen leuk! Ook hebben we veel aandacht voor bewegen, 
creativiteit (maken en doen) en de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen. 

Leren op niveau

In groep 3 t/m 6 werken we met drie niveaus. De kinderen krijgen instructies en gaan zelfstandig of in groepjes aan de slag. De professional heeft dan extra tijd voor kinderen die wat meer uitleg nodig hebben of juist wat meer uitdaging. In groep 7 en groep 8 krijgen de kinderen nog meer maatwerk. We kijken naar wat kinderen nodig hebben én welke talenten ze graag zelf (verder) willen ontwikkelen. 

Kunst en cultuur

Kunst en cultuur is voor alle kinderen leuk en belangrijk. De kinderen gaan zelf aan de slag in creatieve lessen. Ze maken kennis met drama, dans, muziek, beeldende kunst, foto/ film/ video en literatuur. Er zijn kunstprojecten en voorstellingen in scholen, theaters en musea.

Samen spelen en bewegen, daar krijg je energie van!

De kinderen spelen en sporten binnen en buiten. Twee keer per week krijgen de kinderen bewegingsonderwijs van een vakleerkracht. Wij vinden spelen en goed leren bewegen belangrijk. Het is goed voor de coördinatie, houding, conditie en ruimtelijk inzicht. Kinderen leren (sociale) vaardigheden en krijgen er positieve energie van!

 

Wij werken met Jeelo

In deze aanpak zijn alle vakgebieden met elkaar verweven: rekenen, taal en wereldoriëntatie. Jeelo heeft projecten voor groep 1 tot en met 8 over maatschappelijk relevante onderwerpen. Alle groepen zijn tegelijk met hetzelfde project bezig. Peuters en kinderopvang kunnen ook meedoen. De kinderen werken in groepjes aan de projecten. Ze ondernemen, onderzoeken, 
ontwerpen, helpen elkaar, ontdekken hun talenten en bedenken oplossingen. Samen presenteren ze het resultaat, reflecteren en komen eventueel tot verbeteringen.